O kamionech, nezařazené poslankyni a rozpletení gordického uzlu
sauto.cz Každý, kdo se o něco takového chce pokusit, si přitom musí nahlas opakovat jednu základní tezi: kamiony sice škodí, ale zároveň také pomáhají. Z této teze je nutné vycházet a stále znovu na ni klást důraz. Ano, je pravda, že přetížené kamiony ničí naše silnice. Ano, je pravda, že chování části řidičů kamionů zaostává za průměrem – například bezohlednost některých kamionistů, kteří se předjíždějí na úseku dlouhém dva kilometry, přičemž jejich rychlostní rozdíl činí rovněž dva kilometry, vidíme dnes a denně. Zároveň však nesmíme zapomínat, že kamiony dávají řadě lidí práci – ať už přímo řidičům, nebo nepřímo dalším pracovníkům logistiky. Nebýt kamionové dopravy, nekoupíme si ani čerstvé rohlíky, ani nové škodovky.
Rozplést tento gordický uzel se pokusila kolegyně Jakubková, nezařazená, dříve zelená poslankyně. Kolegyně Jakubková je přitom bezesporu vynikající odbornicí v mnoha oborech, jako je například speciální pedagogika nebo sociální práce. V parlamentu pracuje v hospodářském a ústavně právním výboru. O to překvapivější pak byl právě tento její návrh na změnu zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Řekněme si rovnou, že se paní poslankyně tímto návrhem řadí bok po boku Alexandru Velikému, který jednou ranou meče rozťal gordický uzel vedví. Paní poslankyně chce zaprvé výrazně (cca o 14 %) rozšířit zákaz doby, kdy smějí kamiony vyjet, a zadruhé zavést zpoplatněný systém výjimek z tohoto zákazu. Pokud bychom návrh paní poslankyně přijali, vzniknou nám z jednoho gordického uzlu dva přibližně stejně složité. Vedle problematiky kamionové dopravy, která zůstane v poněkud pozměněné podobě, se nám vynoří problém profesionálních řidičů vozidel do 3,5 tuny, tedy nejrůznějších dodávek a pikapů. Zatímco řidiči vozidel nad 3,5 tuny byli díky profesním průkazům a tachografům donuceni alespoň k nějaké kázni, pro výše zmíněná vozidla nic podobného neplatí. V okamžiku, kdy provoz kamionů takto omezíme, velká část zboží se přeloží na lehčí vozidla, která budou volně brázdit české silnice. Nevím, jak paní poslankyně, ale já rozhodně nikterak netoužím po tom, abych potkával v pátek večer 3 400 kg vážící dodávku, jejíž nezkušený řidič je za volantem už 13 hodin nonstop. To poslední sice zákon neumožňuje, ale zatím neexistuje prostředek, jak takové nařízení efektivně vymáhat. Návrh paní poslankyně zkrátka dokazuje, že přísný zákaz situaci neřeší, ale komplikuje.
Dalším, kdo se pustil do rozplétání uzlu, byla současná koaliční vláda. A dlužno dodat, že se do něj pustila daleko odpovědněji. Liší se především systémem zpoplatnění výjimek, kde má příslušný úřad možnost od poplatku upustit, je-li jejich jízda ve veřejném zájmu. Například tak nebudou hradit poplatky auta, která vozí materiál na stavbu dálničního mostu. Dalším výrazným rozdílem menší důraz na represi. Vládní návrh požaduje mnohokrát prakticky to samé, co návrh paní poslankyně, ale sankce, které přináší, nejsou likvidační ani pro spediční firmy, ani pro řidiče.
A jakým způsobem chce rozplést gordický uzel ČSSD? Především se chce vyhnout oblíbenému českému zlozvyku „objevování již objeveného“ a podívat se, jak to funguje jinde. To je důležité také z hlediska harmonizace kamionové dopravy u nás a v okolních zemích. V rámci poctivosti nutno říci, že s něčím takovým operuje i vládní návrh. Rakouský model je velmi přísný, ale zároveň funkční, a řadí se k nejlepším v Evropě. Od vládního návrhu se přitom liší jen velice málo. Přeci jenom, kamionová doprava je téma odborné a ne politické a odborníci z ODS a ČSSD najdou v tomto případě společnou řeč.
Vládní návrh tak představuje cestu, jak gordický uzel dopravy poněkud zpřehlednit. K jeho definitivnímu rozpletení však potřebujeme daleko více. Potřebujeme, aby se sešli odborníci a politici napříč politickým spektrem a vytvořili systém, který umožní využít kapacitu železnic, aby se konečně zrealizoval projekt „ROLA“, aby zkrátka výrazně ubylo kamionů, ale neklesl objem přepravovaného zboží. Pak teprve budeme moci přestat vnímat kamionovou dopravu jako problém, ale jako pozitivum.
Petr Rafaj
Petr Rafaj
Dálnice D 47 – a bude hůř…
Se slovy: hlavně tam necpat plány ani termíny, milión sem, milión tam, spojili mistři absurdního dramatu Beckett a Ionesco síly a v poněkud povznesené náladě usedli a stvořili scénář stavby dálnice D 47. Alespoň to tak vypadá. Vždyť jak jinak vysvětlit takové podivnosti, jakými byla například sázka Milana Šimonovského či stále se odkládající termín dokončení? V poslední době se sice zdálo, že na konci klimkovického tunelu je vidět pomyslné světlo a dálnice z Lipníka do Ostravy se konečně dočkáme, ale teď světélko začalo skomírat a hrozí dokonce, že zhasne úplně.
Petr Rafaj
Zachovejme letiště budoucím generacím!
Egypťan Sinuhet, hrdina stejnojmenného románu od Miky Waltariho, se v mládí zamiloval. A postupně své vyvolené přinesl prakticky všechno, co mělo nějakou cenu, přičemž bral jak z majetku svého, tak i (to hlavně) z majetku svých rodičů. Láska přitom opětována nebyla. Podobně se chová i naše vláda (respektive vláda v demisi). Ta se již před léty zamilovala do idejí Adama Smithe a Davida Ricarda, a na oltář této lásky přináší stále nové a nové dary. Stejně jako Sinuhet tak nečiní ze svého, ale z cizího majetku – tentokrát jde ovšem o bohatství nás všech. Posledním projevem okouzlení pánů Topolánka a Kalouska ideou volného trhu bez přívlastků je zamýšlený prodej ruzyňského letiště.
Petr Rafaj
Ženy! Vraťte diplomy! A hned!
Ženy jsou mizernými chirurgy a vůbec celkově horšími lékaři, tvrdí v posledních dnech jejich mužští kolegové na stránkách novin. Jestli my na to ale nejdeme tak nějak celkově špatně...
Petr Rafaj
Šest tisíc za pediatra
Ať si vzpomínám, jak si vzpomínám, tak poplatky ve zdravotnictví měly být regulační. Tomu rozumím tak, že měly regulovat. A když se reguluje, tak se většinou snižuje spotřeba, přinejmenším tak to bylo myšleno ve zdravotnictví. Tak proč nyní pediatři pláčou, že po zrušení plateb od dětí přijdou o peníze?
Petr Rafaj
Čunek Kalouskovi vlkem, Kalousek Čunkovi rohožkou
I kdyby snad někdy hrozila české politické scéně pravda a láska, máme lidovce. Ti se postarají o to, aby idyla získala ty správné tuzemské rysy lži a nenávisti. Občas jsou chvíle, kdy i zkušený matador a pečlivý čtenář prvních stránek novin vzdychne „Více již není možné!“ Vždy se ukáže, že je. Valach zkříží meč s ostře řezaným jižanem a máme nové téma.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy
Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...
Ázerbájdžán v Karabachu zboural arménskou vesnici, na místě staví mešitu
Ázerbájdžán v jedné ze znovuzískaných vesnic v Náhorním Karabachu zbořil 200 let starý arménský...
Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců
Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...
Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi
Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...
Objekt pro obchod nebo služby v centru Chropyně
Ječmínkova, Chropyně, okres Kroměříž
3 600 000 Kč
- Počet článků 52
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1595x