Rozplést tento gordický uzel se pokusila kolegyně Jakubková, nezařazená, dříve zelená poslankyně. Kolegyně Jakubková je přitom bezesporu vynikající odbornicí v mnoha oborech, jako je například speciální pedagogika nebo sociální práce. V parlamentu pracuje v hospodářském a ústavně právním výboru. O to překvapivější pak byl právě tento její návrh na změnu zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Řekněme si rovnou, že se paní poslankyně tímto návrhem řadí bok po boku Alexandru Velikému, který jednou ranou meče rozťal gordický uzel vedví. Paní poslankyně chce zaprvé výrazně (cca o 14 %) rozšířit zákaz doby, kdy smějí kamiony vyjet, a zadruhé zavést zpoplatněný systém výjimek z tohoto zákazu. Pokud bychom návrh paní poslankyně přijali, vzniknou nám z jednoho gordického uzlu dva přibližně stejně složité. Vedle problematiky kamionové dopravy, která zůstane v poněkud pozměněné podobě, se nám vynoří problém profesionálních řidičů vozidel do 3,5 tuny, tedy nejrůznějších dodávek a pikapů. Zatímco řidiči vozidel nad 3,5 tuny byli díky profesním průkazům a tachografům donuceni alespoň k nějaké kázni, pro výše zmíněná vozidla nic podobného neplatí. V okamžiku, kdy provoz kamionů takto omezíme, velká část zboží se přeloží na lehčí vozidla, která budou volně brázdit české silnice. Nevím, jak paní poslankyně, ale já rozhodně nikterak netoužím po tom, abych potkával v pátek večer 3 400 kg vážící dodávku, jejíž nezkušený řidič je za volantem už 13 hodin nonstop. To poslední sice zákon neumožňuje, ale zatím neexistuje prostředek, jak takové nařízení efektivně vymáhat. Návrh paní poslankyně zkrátka dokazuje, že přísný zákaz situaci neřeší, ale komplikuje.
Dalším, kdo se pustil do rozplétání uzlu, byla současná koaliční vláda. A dlužno dodat, že se do něj pustila daleko odpovědněji. Liší se především systémem zpoplatnění výjimek, kde má příslušný úřad možnost od poplatku upustit, je-li jejich jízda ve veřejném zájmu. Například tak nebudou hradit poplatky auta, která vozí materiál na stavbu dálničního mostu. Dalším výrazným rozdílem menší důraz na represi. Vládní návrh požaduje mnohokrát prakticky to samé, co návrh paní poslankyně, ale sankce, které přináší, nejsou likvidační ani pro spediční firmy, ani pro řidiče.
A jakým způsobem chce rozplést gordický uzel ČSSD? Především se chce vyhnout oblíbenému českému zlozvyku „objevování již objeveného“ a podívat se, jak to funguje jinde. To je důležité také z hlediska harmonizace kamionové dopravy u nás a v okolních zemích. V rámci poctivosti nutno říci, že s něčím takovým operuje i vládní návrh. Rakouský model je velmi přísný, ale zároveň funkční, a řadí se k nejlepším v Evropě. Od vládního návrhu se přitom liší jen velice málo. Přeci jenom, kamionová doprava je téma odborné a ne politické a odborníci z ODS a ČSSD najdou v tomto případě společnou řeč.
Vládní návrh tak představuje cestu, jak gordický uzel dopravy poněkud zpřehlednit. K jeho definitivnímu rozpletení však potřebujeme daleko více. Potřebujeme, aby se sešli odborníci a politici napříč politickým spektrem a vytvořili systém, který umožní využít kapacitu železnic, aby se konečně zrealizoval projekt „ROLA“, aby zkrátka výrazně ubylo kamionů, ale neklesl objem přepravovaného zboží. Pak teprve budeme moci přestat vnímat kamionovou dopravu jako problém, ale jako pozitivum.
Petr Rafaj